Tuesday 6 December 2011

Kelebihan Peta Minda

1)Dalam Pembelajaran
Menghapuskan rasa sukar untuk belajar. Menambah keseronokan dalam proses pembelajaran, mengulangkaji dan mengambil peperiksaan. Memberi keyakinan kepada pelajar terhadap keupayaan mereka untuk mempelajari apa sahaja matapelajaran.


2)Dalam Mengingat
Memudahkan pelajar mengingat fakta setelah mindanya dipetakan. Menambah keupayaan dan kapasiti ingatan.


3)Dalam Pandangan Keseluruhan
Dapat melihat keseluruhan bab dengan jelas. Dapat memahami segala fakta yang berkaitan. Berupaya mengulangkaji pelajaran dengan pantas.


4)Dalam Berfikir
Melatih minda mencari jalan penyelesaian untuk melaksanakan sebarang kerja secara bersistematik.


5)Dalam Merancang
Memudahkan merancang sesuatu tugas dari mula hingga ke akhir hanya dalam sehelai kertas.


6)Dalam Berkomunikasi
Dapat menyampaikan segala bentuk maklumat dengan jelas dan tepat.

KAEDAH BELAJAR SAINS

Kelemahan yang nyata di kalangan pelajar ialah kurangnya "Kemahiran Belajar" dan ini sangat mempengaruhi keputusan yang mereka perolehi dalam semua peperiksaan yang mereka lalui. Kelemahan ini ditambah lagi dengan sikap tidak mahu memperbaiki kelemahan diri berdasarkan kesilapan yang dilakukan. Biasanya selepas sahaja peperiksaan selesai kertas soalan akan dibuang dan dicampak merata tempat. Kalau pun ada yang masih menyimpan, tidak tahu di mana mereka menyimpannya. Disamping itu, sikap MALAS merupakan punca utama kelemahan pelajar.

Kaedah yang paling sesuai dan paling berkesan dalam belajar sains adalah perlu untuk mendapatkan kefahamaan yang benar-benar mantap dan mampu menghadapi sebarang bentuk soalan peperiksaan. Secara amnya, terdapat tiga kaedah umum untuk mempelajari sains.

Pemahaman

Sains untuk difahami BUKAN HAFALAN. Inilah kelemahan yang nyata di kalangan pelajar. Ramai pelajar menganggap sains itu susah kerana banyak sangat dihafal. Kena hafal istilah dan ejaannya, fakta, gambarajah, eksperimen dan banyak lagi. Kalau belajar hanya dengan menghafal apa jenis mata pelajaran pun akan susah. Perkara asas ialah KEFAHAMAN. Setelah anda faham maka mudahlah anda membuat hafalan (bukan untuk fakta atau istilah, tetapi untuk rajah, eksperimen ataupun ejaan). Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diingat oleh pelajar berkaitan dengan kefahaman;

1. Kefahaman pelajar terhadap sesuatu konsep biasanya samar-samar sahaja. Oleh itu, jawapan yang dikemukakan dalam peperiksaan biasanya terlalu umum dan kebanyakannya mengarut. Anda sepatutnya memahami sesuatu konsep dan tajuk dengan sepenuhnya sebelum anda mempelajari konsep dan tajuk yang baru.

2. Ramai juga pelajar tidak mengetahui bahawa konsep sains biasanya berkaitan antara satu dengan lain, di mana sesuatu konsep digunakan dalam banyak bab. Sebagai contoh, konsep atom, unsur, molekul, cas dan ion yang dipelajari dalam bab 4 T4 (Jirim dan Bahan) digunakan dalam bab 5 T4 (Tindak balas kimia) dan bab 4 T5(Sebatian karbon). Kurang kefahaman terhadap konsep ini akan menyukarkan anda mempelajari ketiga-tiga bab tersebut. Seterusnya, sukar bagi anda untuk menjawab dengan baik soalan yang melibatkan konsep tersebut sama ada dalam bab 4, bab 5 T4 mahupun bab 4 T5.

Latihan

Latihan merupakan perkara yang jarang dilakukan oleh pelajar. Kalau ada pun, latihan hanyalah tertumpu untuk kertas 1 (soalan objektif). Latihan dalam kertas 2 (struktur dan esei) sangat jarang dilakukan oleh pelajar. Kebanyakan pelajar ANGKUH dan beranggapan dengan HANYA MEMBACA mereka mampu menjawab apa jua bentuk soalan. Ingatlah bahawa sikap angkuh itu biasanya akan membawa padah yang buruk. Latihan perlu kerana dengannya anda boleh;

1. menguji sejauh mana kefahaman anda terhadap sesuatu tajuk;
2. mengesan kelemahan anda, sama ada dalam tajuk tertentu, konsep, istilah, rajah atau pun hafalan; dan
3. membiasakan anda dengan bentuk soalan dan kaedah menjawab.

Nota Ringkas atau Peta Minda (peta konsep)

Nota ringkas perlu tetapi ramai pelajar juga kurang membuatnya, malah ada yang menganggap ianya tidak perlu lagi memandangkan di pasaran kini terdapat banyak buku-buku ringkas pelbagai jenama (walau pun sebenarnya tidak ringkas). Fenomena buku ringkas ini membuatkan pelajar menjadi MALAS untuk menulis. Akibatnya, dalam peperiksaan pelajar biasanya memberikan jawapan yang umum (bukan mengikut fakta sains), salah ejaan, mengarut dan fakta yang salah. Nota ringkas perlu kerana;


1. dengan menulis anda akan mudah faham dan mengingat kembali apa yang anda pelajari terutamanya yang melibatkan istilah, langkah-langkah dan rajah;

2. untuk mengulangkaji cepat ketika menghadapi peperiksaan;

3. melalui peta minda anda mudah memahami perkaitan sesuatu fakta dan konsep keseluruhan sesuatu bab; dan

4. dengan kaedah "mneumonik" anda mudah mengingat sesuatu perkara.

Monday 5 December 2011

Teknik Menjawab

Teknik Menjawab Soalan Sains UPSR
1. Baca soalan dengan teliti sebanyak 2 kali
2. Analisa Jadual / Gambarajah / Graf
2.1 Kaji fakta di dalam jadual
2.2 Rangsangan pada gambarajah
2.3 Tafsir graf (banding beza)
3. Elakkan jawapan dengan ayat yang panjang atau
kenyataan umum.
4. Gunakan maklumat / rangsangan yang diberikan dalam
soalan.
5. Gunakan laras bahasa yang sesuai, tepat, dan ringkas.
6. Gunakan bahasa / istilah saintifik.
7. Jawapan mesti menepati konsep sains.
8. Anggaplah pemeriksa tidak tahu tentang sains.
9. Ingat, terdapat jawapan di dalam soalan.
10. Jangan banyak membuang masa pada soalan yang susah.
11. Sikap mesti positif, sentiasa semak soalan / jawapan.
12. Agihan masa Bahagian A (45 minit) dan Bahagian B
(30 minit)
13. Banyakkan latihan menjawab soalan mengikut masa
sebenar.

Sunday 4 December 2011

Apa Itu Kemahiran Proses Sains


MAKING INFERENCE/ MEMBUAT INFERENS

Using information from observations to make reasonable early conclusions.
Menggunakan data dari pemerhatian untuk membuat penerangan awal.


Making various possible interpretations from single observation
Memberikan pelbagai andaian dari pemerhatian tunggal


Using inferences as a tool to determine the appropriate additional observations.
Menggunakan inferens sebagai alat untuk mengenalpasti pemerhatian tambahan yang jitu


Testing the accuracy of inferences through additional observations.
Menguji ketepatan inferens melalui pemerhatian tambahan


Give reason to an observation or making an earlier conclusion from what have been observed.
Memberikan sebab kepada pemerhatian yang telah dibuat


The Inferences/Menginferens

Logical inference – any reason as long as it is logic.
Inferens logik- sebarang sebab yang logik


Comparing – any logical reason but the answer must be in a form of comparing.
Bandingan – sebarang sebab yang logik dalam bentuk bandingan


Controlled/exact – only one specific reason is accepted.
Jitu – hanya satu jawapan sahaja




Examples of questions

State two reasons based on the observation above.
State an inference for the condition of the fish in the aquarium.
Give a reason for the answer given in (a)
Why is the distance of the moving trolley decreasing?








CONTROLLING VARIABLES/ MENGAWAL PEMBOLEH UBAH

The Variables/ Pemboleh ubah-pemboleh ubah

1. What to change (wc) / yang berubah
2. What to observe/measure (wm) / yang diukur/ diperhatikan
3. What to keep the same (same)/ yang sama

1. What to observe/measure

- Thing that is being observed / measured /investigated / recorded / the result of an
investigation.

2. What to change (tc)

- Thing that is changed or being manipulated in an investigation and it has an effect on
thing that is observed.

3. What to keep the same

- Thing that is always the same and kept constant in an investigation.
Interpreting Data/ mentafsir maklumat

The questions based on the
n Table
n Graph
n Bar chart
n Diagram

To state:
Ø The aim/purpose of the investigation
Ø The trend or pattern of the data given
Ø The relationship between the thing to change and thing to observe.
Ø By making conclusion or what you have learnt

Aim / Purpose of the investigation or things to find out.

Examples of questions

• What is the aim/purpose of the investigation above?
• What have you found out from the investigation?
• State the purpose of the investigation.
• What is/ state the aim of the investigation/experiment/ fair test
• What is/ state the purpose of the investigation/ experiment/ fair test
• What are you going to find out?


The Sentence/ Cara Menjawab

Ø To investigate the relationship between..(what to change)..and ..(what to observe)….
Ø To find out the effect of ….(what to change)…on/to ….(what to observe)…./
Ø Mengkaji hubungan di antara ……… yang berubah …… dan …….yang diukur…..
Untuk mengkaji kesan ……..yang berubah ….. terhadap/ kepada ….. yang diukur





PREDICTING/MERAMAL

Stating the outcome of a future event based on prior knowledge gained through experiences or collected data.
Able to determine the outcomes from an action.
Using pattern of data explicitly to make projections.
Confident with the accuracy of the prediction.
Able to verify a statement of related to future events based on evidence or past experiences.
Extrapolating and inserting data as a tool to predict


Two ways to make prediction.
Based on the calculation from the data given. Answers obtained from the calculation is always exact (one whole number)

2. If the answer obtained is not exact or in range, write down only one whole
number from that range
Note: Depends on the questions.

Examples of questions

Predict the length of the string if a 5 kg load is used
Predict in which pot the seeds will grow the healthiest.
Predict the condition of the animal in container B after 2 weeks.
What will happen to the plant if it is covered with a box?




MAKING HYPHOTESIS/ MEMBUAT HIPOTESIS

Hypothesis:

Making a statement of which can be proven by doing an experiment or investigation or fair test

Hypothesis sentence

Examples:
n The more the time taken to heat the water, the more the temperature is.
n As the time taken to heat the water increases, the temperature also increases.
n The longer the string, the lesser the number of swings.
n Plants need water to grow well
n If the type of objects are different, the ability to absorb of water also different.


Examples of questions

a) State a hypothesis based on the investigation above.

b) What is the hypothesis of this investigation?

c) Write a hypothesis based on the information above.



Technique of answering:

…..( trend/pattern)…. …(wtc)….., ……(trend pattern )…… ……(wto) ………

2. As/If/When ......(wtc)…. ….(trend/pattern)…., ….(wto) … also …..(trend/pattern)….




Clue: 1. Identify the WTC and WTO
2 Identify the trend/pattern of the WTC and WTO (if any)
3..Relate the WTC and WTO to form hypothesis sentence


Saturday 3 December 2011

Mengkaji Suhu Air

Takat didih satu bahan adalah suhu tertentu dimana bahan tersebut boleh berubah dari keadaan cecair kepada gas. Satu cecair juga boleh berubah kepada gas pada suhu di bawah takat didih melalui proses penyejatan. Apa-apa perubahan daripada cecair kepada gas pada takat didih dipanggil pemejalwapan. Walau bagaimanapun, penyejatan hanyalah satu fenomena permukaan di mana hanya molekul yang berada pada permukaan cecair/gas yang boleh tersejat. Pendidihan sebaliknya adalah satu proses menyeluruh di mana pada takat didih, mana-mana molekul di dalam cecair mungkin boleh diterluwapkan dalam bentuk buih-buih wap.


Air mempunyai haba tentu yang tinggi. Berdasarkan sifat ini, hanya ammonia, hidrogen cecair dan litium mempunyai keupayaan yang mengatasi keupayaan molekul air. Haba tentu yang tinggi yang dimiliki oleh molekul air boleh dikaitkan dengan ikatan hidrogen yang terbentuk antara molekul. Haba tentu boleh ditakrifkan sebagai jumlah haba yang diperlukan untuk meningkatkan satu gram air kepada satu darjah Celsius.Bagi molekul air, haba tentu mengambil nilai 1. Haba tentu bagi sebatian lain diukur sebagai nisbah muatan haba sebatian itu dan muatan haba air.

Suhu merupakan ukuran untuk kadar pergerakan molekul. Setiap bahan menunjukkan perbezaan dari segi pengambilan tenaga untuk mencapai tahap pergerakan molekul yang setara. Bagi air bentuk cecair, ikatan hidrogen antara individu molekul mesti dipecahkan terlebih dahulu dan dihalang daripada dibentuk semula.

Selepas proses pemecahan ini barulah molekul boleh bergerak dengan lebih bebas dan seterusnya memperlihatkan peningkatan suhu. Ini dapat menjelaskan mengapa air boleh menyerap haba yang agak banyak tanpa pertambahan suhu yang ketara.

Disebabkan begitu banyak haba perlu diserap sebelum suhu air dapat ditingkatkan sebanyak satu Celcius, proses pemanasan jasad air berlaku dengan perlahan. Proses ini bertanggungjawab menjadikan habitat akuatik lebih stabil dari segi turun naik suhu. Haba tentu air yang tinggi ini juga bermakna bahawa organisma akuatik terdedah kepada julat suhu yang lebih sempit daripada organisma-organisma di ekosistem daratan. Suhu kawasan daratan mungkin mencapai 38 0C atau lebih, tetapi suhu air jarang-jarang melebihi 27°C.

Disebabkan oleh hukum keabadian tenaga, jumlah tenaga di dalam sistem akuatik kekal malar. Jumlah haba yang dibebaskan semasa proses pembekuan adalah sama dengan jumlah yang diserap semasa proses pencairan. Keadaan yang sama juga berlaku semasa proses pengewapan dan pemeluwapan kerana jumlah haba yang diserap dan dibebaskan adalah sama. Kualiti yang ditunjukkan ini akan menjadikan satu jasad air yang besar boleh mengubah iklim kawasan-kawasan daratan yang berhampiran.

Thursday 1 December 2011

Kaedah Perbincangan




Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dapat digunakan oleh guru untuk menarik minat pelajar yang salah satunya ialah melalui kaedah pengajaran secara perbincangan. Kaedah perbincangan ini boleh dilakukan dalam kumpulan besar atau kumpulan kecil, terbuka dan terbimbing. Melalui kaedah ini, guru dan pelajar akan sama-sama mendapat manfaat, dimana guru dan pelajar akan dapat berkongsi-kongsi idea dan ini dapat memberi ilmu baru sama ada kepada pelajar atau guru. Guru juga akan dapat memahami dan mengenali tahap kecerdasan seseorang pelajar, dan ini memudahkan guru mengaplikasi kaedah-kaedah pengajaran kepada pelajar yang mempunyai pelbagai kecerdasan. Namun harus diingatkan bahawa sesuatu aktiviti pengajaran mesti mempunyai perancangan yang baik agar mencapai sasaran matlamat yang ditetapkan. Dalam merancang aktiviti mengajar yang berkesan dan bermakna kepada para pelajar, guru haruslah memikirkan terlebih dahulu tentang kaedah dan teknik yang akan digunakan.

Pemilihan strategi secara bijaksana mampu menjamin kelicinan serta keberkesanan penyampaian sesuatu subjek atau modul. Perancangan untuk kaedah pengajaran secara perbincangan haruslah mengambil kira faktor-faktor yang ada supaya aktiviti pengajaran berjalan dengan lancar dan berkesan. Jika dilihat dan diteliti tentang kaedah pengajaran secara perbincangan, ia menggambarkan bahawa teknik tersebut lebih banyak mendatangkan kebaikan kepada pelajar dan guru berbanding dengan kelemahan yang ada apabila menggunakan teknik ini. Dalam kaedah ini, ia lebih menekankan kepada penglibatan guru dan pelajar. Jika kedua-dua belah pihak memberi kerjasama yang baik ketika pengajaran berlaku, maka suasana pengajaran yang akan diwujudkan jauh lebih baik berbanding menggunakan cara pengajaran seperti biasa. Dalam konteks pengajaran secara perbincangan, ia lebih menekankan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Keadaan ini mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menarik dan berkesan. Hasilnya, guru dan pelajar dapat mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran seperti yang diperlukan dan dapat melahirkan pelajar yang lebih bersikap berdikari dalam memperolehi sumber pengetahuan semasa proses pengajaran dijalankan.