Tuesday 29 November 2011

Survival Of Species

Peta Minda

Survival of Species Sample

Monday 28 November 2011

Microorganisms

Peta Minda

Microorganisms Sample

Sunday 27 November 2011

Materials

Peta Minda

Materials Sample

Saturday 26 November 2011

Machines

Peta Minda

Machines Sample

Friday 25 November 2011

Life Processes

Peta Minda

LifeProcessesSample

Thursday 24 November 2011

Interaction

Peta Minda

InteracionSample2

Wednesday 23 November 2011

Eclipes

Peta Minda

EclipesSample

Tuesday 22 November 2011

Earth and Universe

Peta Minda

Earth and Universe Sample

Monday 21 November 2011

Cara Belajar Sains

Cara Belajar Sains Yang Betul

Ramai murid merasakan subjek Sains adalh susah. Sebenarnya Sains merupakan satu subjek yg menarik & mudah dipelajari sekiranya dilakukan dgn cara yg betul. Berikut adalah beberapa cara yg difikirkan boleh memudahkan proses pembelajaran Sains.

a) Buat ulangkaji selalu.


jgn biarkan topik2 bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Ulangkaji awal supaya anda tdk menyesal dan panik melihat banyak topik yg belum diulangkaji.

b) Belajar Sains setiap minggu.


Tdk kisah apa jenis Sains, belajarlah Sains setiap minggu. Jgn asyik mempelajari subjek2 lain sahaja. Siapkan kerjarumah dan latihan yg diberikan dan tidak menunggu sehingga peperiksaan hampir tiba.

c) Cuba buat semua bentuk soalan.


Buat semua bentuk soalan, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau essei. Jgn hanya memilih bentuk2 soalan yg disukai shj.
Beli buku2 kerja yg memberikan model jawapan. Dgn cara begini, anda boleh membandingkan kawapan anda dgn contoh/model jawapan yg diberikan.

d) Beli buku2 soalan tahun2 lepas.


Tujuannya adalah supaya anda dpt membiasakan diri dgn bentuk2 soalan peperiksaan. Anda juga akan tahu ciri2 soalan yg kerap keluar dlm peperiksaan.
Cuba jawab soalan2 ini selalu supaya secara tdk langsung anda akan tahu bentuk & ciri soalan yg kerap keluar dlm peperiksaan.
Dgn cara begini juga, anda akan mempelajari banyak topik kerana dlm proses mencari jawapan, anda secara tdk langsung membaca & mempelajari fakta2 bg sesuatu tajuk.

e) Belajar secara teratur.


Fungsi (bg setiap struktur spt sel, organ, bahan, anda mesti tahu apa fungsinya).
Ciri2 (apa ciri2 proses tertentu dlm sel spt mitosis, meiosis...)
Di mana (fikirkan ttg di mana sesuatu proses itu berlaku, sbg contoh fotosintesis)
Contoh (mesti boleh memberikan contoh2 spesifik spt contoh2 asid)
Kesan (banyak soalan yg akan bertanya ttg kesan yg mungkin berlaku bg sesuatu proses atau kejadian. Sbg contoh kesan baik & buruk penggunaan kimia dlm makanan atau penggunaan teknologi dlm kehidupan)
Faktor (ketahui apa faktor2 yg boleh memberi kesan ke atas sesuatu proses atau kejadian spt kadar penyejatan atau kadar fotosintesis)
Graf (kaji dan pelajari graf)
Kenapa (selalu tanya diri anda mengapa. Sbg contoh mengapa darah boleh membeku, kenapa berlaku kejadian siang dan malam. Soalan2 begini membolehkan anda mencari jawapan atau penjelasan)
Melukis & melabel (kaji diagram atau gambar dgn teliti. Buat latihan melukis dan melabelnya tanpa melihat diagram asal)
Definisi (bila mempelajari sesuatu yg baru, pastikan anda tahu menyatakan atau menulis definisinya. Sbg contoh, apa maksud fotosintesis, apa maksud respirasi, dan sebagainya...)


Beri perhatian semasa guru sains anda mengajar di dlm kelas sebab pd masa itulah banyak ilmu pengetahuan & penerangan dicurahkan dan diberikan oleh guru. Jd jgn bermain ketika guru mengajar.

Bila anda belajar Sains dgn cara yg betul dan sesuai, anda sebenarnya mula menjawab Sains dgn lebih baik. Persiapan yg rapi akanmenambah lagi tahap penguasaan anda dlm Sains. Jd, berusahalah dan teruslah mempelajari Sains.

Thursday 17 November 2011

Program Keajaiban Sains



Pusat Sains Negara.

Alami penerokaan sebenar secara sentuhan tangan dengan bantuan komputer. Program ini dikhususkan kepada pelajar menengah rendah dan atas. Aktiviti yang disediakan menyokong sukatan pelajaran sekolah menengah. Ia dijalankan di makmal yang boleh memuatkan seramai 30 orang pelajar.

SEKOLAH RENDAH

Program ini dirangka khas untuk pelajar sekolah rendah berumur 7 hingga 12 tahun. Ia dipenuhi dengan pelbagai jenis aktiviti "hands-on" yang dirangka untuk meningkatkan pemikiran kritikal dikalangan pelajar dan membina perasaan ingin tahu mereka terhadap sains. Setiap pelajar diberi peluang untuk membuat pemerhatian, ujikaji, mengumpul dan mentafsir data, membuat inferens dan membuat kesimpulan mengenai yang mereka perolehi.

Aktiviti-aktiviti

* Membuat bola getah
-Mengenali pepejal dan cecair. Membuat eksperimen bagi menukarkan gam (cecair) untuk menjadi bola getah (pepejal)

* Sains bumi
-Menguji bahan seperti batu, batu karang, pasir, arang dan seterusnya bagi kehadiran kalsium karbonat yang berupaya mengeluarkan gas karbon dioksida.

* Asid, alkali dan neutral
-Melakukan eksperimen bagi mengenalpasti bahan-bahan kegunaan harian di rumah sama ada ianya bersifat asid, alkali atau neutral.

* Tindakbalas kimia
-Menjalankan eksperimen tindakbalas kimia yang melibatkan penambahan atau pengurangan haba.

* Kenali kulat dan yis
-Mengenali berbagai jenis kulat yang terdapat pada roti dan juga mengenali yis. Membuat perhatian dengan menggunakan mikroskop di atas kulat dan yis.

* Konduktor dan penebat
-Mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan elektrik (konduktor) dan bahan yang tidak boleh mengalirkan elektik (penebat). Juga mengenalpasti berbagai jenis larutan yang berupaya mengalirkan tenaga elektrik lalu dapat menghasilkan bunyi 'buzzer'.

* Hasilkan alat bunyi-bunyian
-Menggunakan penyedut minuman, cawan polisterin atau bekas filem bagi menghasilkan alat bunyi-bunyian yang mempunyai berbagai kelangsingan bunyi.

* Ais dan Ais Ajaib
-Mengenalpasti apa itu ais dan ais kering. Melakukan eksperimen bagi membezakan keduanya. Membuat pemerhatian ke atas ais kering yang berupaya bertukar daripada pepejal kepada gas (pejalwap) dengan segera

* Kristal dan taman kristal
-Mengenali berbagai jenis kkristal gula, garam, dan berbagai bahan kimia yang lain. Pelajar juga berpeluang untuk membuat taman kristal sendiri.

* Kenali Cahaya
-Mempelajari sifat-sifat cahaya. Juga mempelajari cahaya putih terdiri daripada tujuh warna spectrum - merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

* Ujian makanan
-Membuat ujian kanji, gula, lemak dan protien ke atas pelbagai jenis makanan.

* Udara dan tekanan udara
-Pelajar berpeluang melakukan berbagai eksperimen mengenai udara dan tekanan udara. Juga melakukan aktiviti sains berkaitan tekanan udara seperti 'Kereta Belon", 'Roket Kertas' dan seterusnya.

* Pengembangan dan pengecutan gas / cecair
-Menjalankan eksperimen untuk mengetahui apa yang berlaku apabila gas/cecair dipanaskan atau disejukkan.

* Daya apung
-Melakukan eksperimen bagi mengapungkan telur dengan menggunakan garam. Apabila garam dimasukkan ke dalam bikar yang berisi telur dan air ia akan menambahkan daya apung terhadap telur.

* Corak cap jari
-Menjalankan aktiviti serta membuat pemerhatian terhadap corak cap jari yang terdapat pada jari sendiri. Dapat diperhatikan bahawa setiap individu mempunyai corak cap jari yang berbeza serta unik.

* Eksperimen haba
-Menjalakan eksperimen mengenai perpindahan haba serta mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan haba dengan baik.

* Kenalpasti cacing tanah
-Pelajari sifat-sifat fizikal cacing dan mengenali bahagian cacing tanah yang mana lebih sensitif kepada bau-bauan.

* Stoma
-Mengenali stoma yang merupakan liang seni yang terdapat pada permukaan daun terutamanya pada permukaan bawah daun. Menggunakan teknik pengilat kuku untuk mengenali stoma.

* Mengelaskan tumbuh-tumbuhan
-Mengelas tumbuh-tumbuhan mengikut kategori sama ada ianya jenis berbunga, mengenalpasti jenis urat daun, akar serta jenis batang.

Saturday 12 November 2011

Mind Mapping Year 6

mind map 6

Friday 11 November 2011

Mind Mapping Year 5

Mind Mapping Year 5

Thursday 10 November 2011

Mind Mapping Year 4

Mind Mapping Year 4

Wednesday 2 November 2011

Susah Atau Senang Belajar Sains..?

Betul kee SAINS susah? Sebenarnya Sains merupakan satu subjek yg menarik dan mudah dipelajari sekiranya dipelajari dengan teknik yang betul. Cikgu akan berikan tip-tip yang boleh membantu anda untuk cemerlang dalam Sains. Berikut adalah beberapa cara yg difikirkan boleh memudahkan proses pembelajaran Sains.



a) Buat ulangkaji selalu.

Jangan biarkan topik-topik bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Ulangkaji awal supaya anda tidak menyesal dan panik melihat banyak topik yg belum diulangkaji. So, kena la mula study awal-awal. Bukan last minutes!

b) Belajar Sains setiap minggu.

Tidak kisah apa jenis Sains, belajarlah Sains setiap minggu. Jangan asyik mempelajari subjek-subjek lain sahaja. Siapkan homework dan latihan yang diberikan dan tidak menunggu sehingga peperiksaan hampir tiba.

c) Cuba buat semua bentuk soalan.

Buat semua bentuk soalan, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau essei. Jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yg disukai sahaja.
Beli buku-beli kerja yg memberikan model jawapan. Dengan cara begini, anda boleh membandingkan jawapan anda dengan contoh/model jawapan yg diberikan. Bazirkanlah sedikit wang untuk membeli buku latihan, bukan apa..kalau Topup handphone tak payah suruh memang konfem beli kan? Kan?

d) Beli buku-buku soalan tahun-tahun lepas.

Tujuannya adalah supaya anda dapat membiasakan diri dengan bentuk-bentuk soalan peperiksaan. Anda juga akan tahu bentuk-bentuk soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan.
Cuba jawab soalan-soalan ini selalu supaya secara tidak langsung anda akan tahu teknik menjawab soalan yang sebenar. Kemungkin soalan yang sama akan berulang dalam bentuk yang sedikti berbeza.
Cara begini juga, anda akan mempelajari banyak topik kerana dalam proses mencari jawapan, anda secara tidak langsung telah membuat mengulang kaji dan mengingati point-point pentin bagi topik tersebut.

e) Berikan tumpuan dan perhatian kepada POINT-POINT Penting dalam nota. Ulang sehingga faham.

Fungsi? (Bagi setiap struktur seperti sel, organ, bahan, injap pada jantung anda mesti tahu apa fungsinya).
Ciri-ciri? (Apakah ciri-citi proses tertentu dalam sel seperti mitosis, meiosis...)
Di mana? (Fikirkan di mana sesuatu proses itu berlaku, sebagai contoh fotosintesis)
Contoh? (Mesti boleh memberikan contoh-contoh spesifik seperti contoh-contoh injap dalam jantung)
Kesan? (Banyak soalan berkenaan kesan yang berlaku apabila sesuatu proses atau kejadian. Sebagai contoh, Berikan kesan asap rokok terhadap manusia? )
Faktor-faktor? (Ketahui apakah faktor-faktor yang boleh memberi kesan ke atas sesuatu proses atau kejadian seperti kadar penyejatan atau kadar fotosintesis)
Carta? (Kaji dan fahami apa yang ingin disampaikan melalui carta seperti graf, carta pie atau jadual)
Mengapa? (Dalam sains, anda perlu sering bertanya...mengapa ia berlaku? Sebagai contoh Mengapa darah boleh membeku, Kenapa berlaku kejadian siang dan malam. Sekiranya anda menjawab segala persoalan bagi setiap topik. Pastinya anda sangat menguasi subjek sains.
Melukis serta melabel? (Kaji diagram atau gambar dengan teliti. Buat latihan melukis dan melabelnya tanpa melihat diagram asal. Sains memang memerlukan kemahiran seni melukis. Ini membantu anda untuk mengetahui setiap struktur. Contoh, Lukiskan diagram jantung manusia dan labelkan)
Definisi? (Apabila mempelajari sesuatu yang baru, pastikan definisi diketahui terlebih dahulu. Ia merupakan kerangka penting kepada pemahaman anda. Sebagai contoh, Apakah definisi Respirasi? Apakah Definisi Sistem Peredaran Pulmonari)

Bila anda belajar Sains dgn cara yg betul dan sesuai, anda sebenarnya mula menjawab Sains dgn lebih baik. Sekiranya anda mengalami masalah untuk memahami sesuatu topik dalam subjek. Perlulah segera berjumpa dengan guru-guru sains untuk memudahkan pemahaman anda. Lebih rajin anda lebih besar peluang anda untuk dapat A untuk subjek SAINS.